Wat kan je het beste eten tijdens het studeren?

Tijdens het leren werken je hersenen op volle toeren. Het is dan ook belangrijk om je energie op pijl te houden door voldoende en gezond te eten. We hebben een aantal goeie brain foods voor je op een rijtje gezet. Deze voedingsmiddelen staan erom bekend je concentratievermogen te verhogen, waardoor je beter kunt leren.

Wat kan je het beste eten tijdens het studeren?

Tijdens het leren werken je hersenen op volle toeren. Het is dan ook belangrijk om je energie op pijl te houden door voldoende en gezond te eten. We hebben een aantal goeie brain foods voor je op een rijtje gezet. Deze voedingsmiddelen staan erom bekend je concentratievermogen te verhogen, waardoor je beter kunt leren.

Brainfood volle granen

1. Volle granen

Volle granen zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en havermout bevatten langzame koolhydraten en vezels, waardoor ze je brein constant voorzien van brandstof. Ook bevatten ze vitamine B6, wat zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel. Zo kan jij er een aantal uur tegenaan!

drink water tijdens studeren

2. Water

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Het is dus belangrijk dat je daar dagelijks voldoende van binnenkrijgt, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Als je voor slechts 2% uitdroogt, heb je al meer moeite met je kortetermijngeheugen en je focus. Daarnaast voorkomt water hoofdpijn. Hoofdpijn is natuurlijk het laatste wat je kunt gebruiken in een examenperiode. Hydrateren dus!

vis om beter te studeren

3. Vis

Wist je dat de hersencellen voor maar liefst 60% uit vetten bestaan? Deze vetten moeten regelmatig aangevuld worden met gezonde, onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je onder andere in vette vis zoals zalm, makreel en haring. Deze vissen hebben een positief effect op je concentratie- en leervermogen.

noten om goed te studeren

4. Noten en zaden

Naast vis bevatten ook noten en zaden veel onverzadigde vetten. Daarnaast vind je veel van het stofje ALA in noten en zaden. Dit stofje zorgt ervoor dat je hersenen groeien. Het eten van noten en zaden helpt je helder nadenken en werkt stressverminderend.

visuals (4)

5. Bessen

In rode, blauwe en zwarte bessen zitten veel vitamines en natuurlijke suikers, wat ervoor zorgt dat je energielevel op peil blijft. Daarnaast stimuleren blauwe bessen ook nog eens jouw kortetermijngeheugen. De ochtend beginnen met een handje blauwe bessen is dus een goed idee!

visuals (3)

6. Donkere Chocolade

Uit onderzoek blijkt dat cacao het leren een stuk makkelijker maakt. Maar hierbij geldt wel: hoe puurder, hoe beter! Ga dus vooral voor pure chocolade, met minimaal 70% cacao. In pure chocolade zit namelijk een stofje dat je helpt beter te concentreren. Ook maakt het stofje je blij. Kortom, precies wat je nodig hebt tijdens een stressvolle examenperiode!

visuals (2)

6. Avocado's

Daar zijn ze weer; de gezonde vetten! Een avocado bevat precies de vetten die je nodig hebt voor het voeden van je brein. Deze vrucht verbetert de concentratie en stimuleert de bloedsomloop, wat weer zorgt voor een goede zuurstofaanvoer naar de hersenen. Alleen maar voordelen dus!

groeten om te studeren

7. Spinazie

Groenten bevatten veel vitaminen en mineralen. Met name bladgroenten bevorderen jouw mentale gezondheid. Spinazie zit vol met vitamine B, vitamine K, antioxidanten en nog veel meer. Het is goed voor je geheugen en voor je concentratie, maar er zijn nog veel meer redenen waarom je elke dag spinazie zou moeten eten. Doe jij morgen een handje door je smoothie?

🌾 Volle granen

Volle granen zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en havermout bevatten langzame koolhydraten en vezels, waardoor ze je brein constant voorzien van brandstof. Ook bevatten ze vitamine B6, wat zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel. Zo kan jij er een aantal uur tegenaan!

💧 Water

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Het is dus belangrijk dat je daar dagelijks voldoende van binnenkrijgt, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Als je voor slechts 2% uitdroogt, heb je al meer moeite met je kortetermijngeheugen en je focus. Daarnaast voorkomt water hoofdpijn. Hoofdpijn is natuurlijk het laatste wat je kunt gebruiken in een examenperiode. Hydrateren dus!

🐟 Vis

Wist je dat de hersencellen voor maar liefst 60% uit vetten bestaan? Deze vetten moeten regelmatig aangevuld worden met gezonde, onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je onder andere in vette vis zoals zalm, makreel en haring. Deze vissen hebben een positief effect op je concentratie- en leervermogen.

🌰 Noten en zaden

Naast vis bevatten ook noten en zaden veel onverzadigde vetten. Daarnaast vind je veel van het stofje ALA in noten en zaden. Dit stofje zorgt ervoor dat je hersenen groeien. Het eten van noten en zaden helpt je helder nadenken en werkt stressverminderend.

🫐 Bessen

In rode, blauwe en zwarte bessen zitten veel vitamines en natuurlijke suikers, wat ervoor zorgt dat je energielevel op peil blijft. Daarnaast stimuleren blauwe bessen ook nog eens jouw kortetermijngeheugen. De ochtend beginnen met een handje blauwe bessen is dus een goed idee!

🍫 Donkere Chocolade

Uit onderzoek blijkt dat cacao het leren een stuk makkelijker maakt. Maar hierbij geldt wel: hoe puurder, hoe beter! Ga dus vooral voor pure chocolade, met minimaal 70% cacao. In pure chocolade zit namelijk een stofje dat je helpt beter te concentreren. Ook maakt het stofje je blij. Kortom, precies wat je nodig hebt tijdens een stressvolle examenperiode!

🥑 Avocado's

Daar zijn ze weer; de gezonde vetten! Een avocado bevat precies de vetten die je nodig hebt voor het voeden van je brein. Deze vrucht verbetert de concentratie en stimuleert de bloedsomloop, wat weer zorgt voor een goede zuurstofaanvoer naar de hersenen. Alleen maar voordelen dus!

🥬 Spinazie

Groenten bevatten veel vitaminen en mineralen. Met name bladgroenten bevorderen jouw mentale gezondheid. Spinazie zit vol met vitamine B, vitamine K, antioxidanten en nog veel meer. Het is goed voor je geheugen en voor je concentratie, maar er zijn nog veel meer redenen waarom je elke dag spinazie zou moeten eten. Doe jij morgen een handje door je smoothie?

OnlineSlagen: Alles-in-één examenvoorbereiding

OnlineSlagen biedt alle bekende examenproducten in één platform. Geen stapels examenbundels, samenvattingen, woordenlijsten en dure examentrainingen meer. Vanaf nu alles voor de eindexamens op één plek. Wil jij ook gegarandeerd slagen voor je eindexamens? Bekijk dan onze online examentrainingen!

Jaarlijks ondersteunen wij meer dan 30.000 leerlingen

Hé! 👋 Zit jij in je examenjaar?

Wil jij als allereerste op de hoogte zijn van roosterwijzigingen en andere nieuwtjes omtrent de eindexamens? Volg dan gratis ons WhatsApp-kanaal. ⤵️ 

Lees verder..

Zit jij in het examenjaar? Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte van alle zaken omtrent het eindexamen!

Zit jij in het examenjaar? Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte van alle zaken omtrent het eindexamen!

0
    0
    Winkelwagen
    Winkelwagen is leeg

    In het schooljaar 2020-2021 werkten zo’n 250 examenleerlingen van het Hoeksch Lyceum met de online examentrainingen van OnlineSlagen. Zij gaven ons gemiddeld een 8,3!

    Ook in 2021-2022 gaan weer zo’n 218 examenleerlingen aan de slag met onze trainingen.

    “Goed georganiseerd, altijd bereikbaar, snelle hulpverlening bij problemen, heel fijn samenwerken.

    OnlineSlagen is een handig hulpmiddel voor leerlingen om zich voor te bereiden op het centraal examen én de schoolexamens. Uitgebreide mogelijkheden voor de leerling om oefenvragen te maken, uitlegvideo’s te bekijken en nu dus ook samenvattingen uit te printen.

    OnlineSlagen luistert goed naar de markt en verwerkt feedback in zijn product.

    Wij zijn blij met de samenwerking en zien in het product een toegevoegde waarde in de voorbereidingen naar de toetsen van het SE en CE.”

    – Peter Legierse (Teamleider havo)

    “Het is fijn om met OnlineSlagen aan de slag te gaan omdat dit het leren minder saai maakt. Dit komt door de verschillende mogelijkheden van OnlineSlagen.”

    S.W. (havo | Aardrijkskunde, Biologie, Wiskunde A, Scheikunde)