Wat kan je het beste eten tijdens het studeren?

Tijdens het leren werken je hersenen op volle toeren. Het is dan ook belangrijk om je energie op pijl te houden door voldoende en gezond te eten. We hebben een aantal goeie brain foods voor je op een rijtje gezet. Deze voedingsmiddelen staan erom bekend je concentratievermogen te verhogen, waardoor je beter kunt leren.

Wat kan je het beste eten tijdens het studeren?

Tijdens het leren werken je hersenen op volle toeren. Het is dan ook belangrijk om je energie op pijl te houden door voldoende en gezond te eten. We hebben een aantal goeie brain foods voor je op een rijtje gezet. Deze voedingsmiddelen staan erom bekend je concentratievermogen te verhogen, waardoor je beter kunt leren.

vis om beter te studeren

1. Vis

Wist je dat de hersencellen voor maar liefst 60% uit vetten bestaan? Deze vetten moeten regelmatig aangevuld worden met gezonde, onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je onder andere in vette vis zoals zalm, makreel en haring. Deze vissen hebben een positief effect op je concentratie- en leervermogen.

noten om goed te studeren

2. Noten en zaden

Naast vis bevatten ook noten en zaden veel onverzadigde vetten. Daarnaast vind je veel van het stofje ALA in noten en zaden. Dit stofje zorgt ervoor dat je hersenen groeien. Het eten van noten en zaden helpt je helder nadenken en werkt stressverminderend.

visuals (4)

3. Bessen

In rode, blauwe en zwarte bessen zitten veel vitamines en natuurlijke suikers, wat ervoor zorgt dat je energielevel op peil blijft. Daarnaast stimuleren blauwe bessen ook nog eens jouw kortetermijngeheugen. De ochtend beginnen met een handje blauwe bessen is dus een goed idee!

visuals (3)

4. Donkere Chocolade

Uit onderzoek blijkt dat cacao het leren een stuk makkelijker maakt. Maar hierbij geldt wel: hoe puurder, hoe beter! Ga dus vooral voor pure chocolade, met minimaal 70% cacao. In pure chocolade zit namelijk een stofje dat je helpt beter te concentreren. Ook maakt het stofje je blij. Kortom, precies wat je nodig hebt tijdens een stressvolle examenperiode!

visuals (2)

5. Avocado's

Daar zijn ze weer; de gezonde vetten! Een avocado bevat precies de vetten die je nodig hebt voor het voeden van je brein. Deze vrucht verbetert de concentratie en stimuleert de bloedsomloop, wat weer zorgt voor een goede zuurstofaanvoer naar de hersenen. Alleen maar voordelen dus!

groeten om te studeren

6. Spinazie

Groenten bevatten veel vitaminen en mineralen. Met name bladgroenten bevorderen jouw mentale gezondheid. Spinazie zit vol met vitamine B, vitamine K, antioxidanten en nog veel meer. Het is goed voor je geheugen en voor je concentratie, maar er zijn nog veel meer redenen waarom je elke dag spinazie zou moeten eten. Doe jij morgen een handje door je smoothie?

drink water tijdens studeren

7. Water

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Het is dus belangrijk dat je daar dagelijks voldoende van binnenkrijgt, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Als je voor slechts 2% uitdroogt, heb je al meer moeite met je kortetermijngeheugen en je focus. Daarnaast voorkomt water hoofdpijn. Hoofdpijn is natuurlijk het laatste wat je kunt gebruiken in een examenperiode. Hydrateren dus!

🐟 Vis

Wist je dat de hersencellen voor maar liefst 60% uit vetten bestaan? Deze vetten moeten regelmatig aangevuld worden met gezonde, onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je onder andere in vette vis zoals zalm, makreel en haring. Deze vissen hebben een positief effect op je concentratie- en leervermogen.

🌰 Noten en zaden

Naast vis bevatten ook noten en zaden veel onverzadigde vetten. Daarnaast vind je veel van het stofje ALA in noten en zaden. Dit stofje zorgt ervoor dat je hersenen groeien. Het eten van noten en zaden helpt je helder nadenken en werkt stressverminderend.

🫐 Bessen

In rode, blauwe en zwarte bessen zitten veel vitamines en natuurlijke suikers, wat ervoor zorgt dat je energielevel op peil blijft. Daarnaast stimuleren blauwe bessen ook nog eens jouw kortetermijngeheugen. De ochtend beginnen met een handje blauwe bessen is dus een goed idee!

🍫 Donkere Chocolade

Uit onderzoek blijkt dat cacao het leren een stuk makkelijker maakt. Maar hierbij geldt wel: hoe puurder, hoe beter! Ga dus vooral voor pure chocolade, met minimaal 70% cacao. In pure chocolade zit namelijk een stofje dat je helpt beter te concentreren. Ook maakt het stofje je blij. Kortom, precies wat je nodig hebt tijdens een stressvolle examenperiode!

🥑 Avocado's

Daar zijn ze weer; de gezonde vetten! Een avocado bevat precies de vetten die je nodig hebt voor het voeden van je brein. Deze vrucht verbetert de concentratie en stimuleert de bloedsomloop, wat weer zorgt voor een goede zuurstofaanvoer naar de hersenen. Alleen maar voordelen dus!

🥬 Spinazie

Groenten bevatten veel vitaminen en mineralen. Met name bladgroenten bevorderen jouw mentale gezondheid. Spinazie zit vol met vitamine B, vitamine K, antioxidanten en nog veel meer. Het is goed voor je geheugen en voor je concentratie, maar er zijn nog veel meer redenen waarom je elke dag spinazie zou moeten eten. Doe jij morgen een handje door je smoothie?

💧 Water

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Het is dus belangrijk dat je daar dagelijks voldoende van binnenkrijgt, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Als je voor slechts 2% uitdroogt, heb je al meer moeite met je kortetermijngeheugen en je focus. Daarnaast voorkomt water hoofdpijn. Hoofdpijn is natuurlijk het laatste wat je kunt gebruiken in een examenperiode. Hydrateren dus!