Tips tegen examenstress

Voor iedereen is het eindexamen een spannende periode. Gezonde spanning is ook normaal om te voelen vlak voor een tentamen, het helpt je zelfs om beter te presteren. Maar sommige leerlingen ervaren zoveel stress dat ze helemaal niet meer kunnen presteren. Er ontstaat examenstress, een negatieve stress die je krijgt omdat je een examen moet maken. De angst om te falen is erg groot waardoor je gaat denken het gaat niet lukken. Juist door het negatieve denken zal je ook slechter presteren. Symptomen van examenstress zijn vaak slecht slapen, hoofdpijn, buikpijn en heel erg nerveus zijn. In dit artikel hebben we wat tips die de examenstress wat verminderen.

1. Denk positief 

De gedachten dat je iets niet kunt zorgt er ook voor dat je slechter presteert. Deze negatieve gedachten moet je omzetten in een positieve gedachten. Bijvoorbeeld: ik heb goed geoefend de afgelopen weken en ik ben er helemaal klaar voor. Net een voldoende is ook een voldoende.

2. Creëer een slaapritme 

Ga ’s avonds op tijd naar bed en leer niet de hele nacht door. Probeer 8 uur slaap te krijgen, je bent hierdoor niet alleen uitgerust maar het is ook goed voor je hersenen want die kunnen dan optimaal werken.

Sleep

3. Haal diep adem 

Leer jezelf te ontspannen. Neem bewust even de tijd om op je ademhaling te letten. Is die heel hoog? Leg dan een hand op je buik en probeer daar naar toe te ademen. Doe dit een paar keer en je zult direct merken dat je een stuk ontspannener bent.

4. Maak gebruik van een examentraining

OnlineSlagen biedt verschillende trainingen die jou helpen je goed voor te bereiden waardoor je flink wat stress kan besparen. In de training wordt alle examenstof makkelijk uitgelegd aan de hand van te begrijpen filmpjes en oefenopgaven.
Leren

5. Maak een lijstje met leuke momenten in je leven

Schrijf alles op waar jij de afgelopen jaren gelukkig van bent geworden. Dit kunnen grote maar ook kleine dingen zijn. Schrijf ook al je successen op zoals dat goede cijfer, gewonnen met de hockey, leuke vrienden. Het is belangrijk om in te zien wat er allemaal positief is zodat die de negatieve gedachten kunnen overheersen.

6. Leer om te gaan met een black-out

Krijg je opeens tijdens het examen dat je helemaal niks meer weet dan heb je een black-out. Je kunt het beste dan even rust nemen en er niet te veel aan denken. Neem een paar minuten pauze en ga naar de volgende vraag die je wel weet.

Blackout

7. Zorg voor een perspectief 

Dat ene cijfer op te tentamen gaat niet je leven bepalen. Ook al zou je zakken en van school moeten er komt echt iets op je pad waar jij je op je plek zal voelen. Dat ene cijfer zegt ook helemaal niks over wie jij als persoon bent. Het is niet dat je opeens een stom persoon bent als je een onvoldoende haalt.

8. Praat er met iemand over

Als je al die angsten en stress voor je houdt kan dit juist extra spanning op leveren. Het is goed om er met iemand over te praten. Erover praten met je ouders, vrienden en/of een leraar zorgt voor een gevoel van opluchting en ze kunnen je stress een beetje wegnemen. Je zult merken dat studeren daarna veel beter gaat.

Moeder en dochter

9. Beloon jezelf

Ben je eindelijk van het examen af? Dan mag je jezelf best belonen. Ga iets doen wat je leuk vindt en waar je blij van wordt, je hebt het echt verdiend!

Of lees hier hoe onze online examentrainingen worden gemaakt.

Sluit Menu
0