9 tips tegen examenstress

Voor iedereen is het eindexamen een spannende periode. Gezonde spanning vlak voor een toets is normaal. Het helpt je zelfs om beter te presteren. Maar sommige leerlingen ervaren zo veel stress, dat ze helemaal niet meer optimaal kunnen presteren. Er ontstaat dan examenstress; een negatieve stress die je krijgt omdat je een examen moet maken. De angst om te falen is erg groot waardoor je gaat denken dat het niet gaat lukken. Juist door het negatieve denken zal je ook minder presteren. Symptomen van examenstress zijn vaak slecht slapen, hoofdpijn, buikpijn en heel erg nerveus zijn. In dit artikel zetten we wat tips op een rij, die de examenstress kunnen verminderen of zelfs voorkomen.

9 tips tegen examenstress

Voor iedereen is het eindexamen een spannende periode. Gezonde spanning vlak voor een toets is normaal. Het helpt je zelfs om beter te presteren. Maar sommige leerlingen ervaren zo veel stress, dat ze helemaal niet meer optimaal kunnen presteren. Er ontstaat dan examenstress; een negatieve stress die je krijgt omdat je een examen moet maken. De angst om te falen is erg groot waardoor je gaat denken dat het niet gaat lukken. Juist door het negatieve denken zal je ook minder presteren. Symptomen van examenstress zijn vaak slecht slapen, hoofdpijn, buikpijn en heel erg nerveus zijn. In dit artikel zetten we wat tips op een rij, die de examenstress kunnen verminderen of zelfs voorkomen.

Tip 1: Denk positief

De gedachten dat je iets niet kunt zorgt er ook voor dat je minder goed presteert. Deze negatieve gedachten moet je omzetten in positieve gedachten. Bijvoorbeeld: ik heb goed geoefend de afgelopen weken en ik ben er helemaal klaar voor. Net een voldoende is ook een voldoende.

Tip 2: Creëer een slaapritme

Ga ’s avonds op tijd naar bed en leer niet de hele nacht door. Probeer 8 uur slaap te krijgen, je bent hierdoor niet alleen uitgerust maar het is ook goed voor je hersenen want die kunnen dan optimaal werken.

Tip 3: Haal diep adem

Leer jezelf te ontspannen. Neem bewust even de tijd om op je ademhaling te letten. Is die heel hoog? Leg dan een hand op je buik en probeer daar naar toe te ademen. Doe dit een paar keer en je zult direct merken dat je een stuk ontspannender bent.

Tip 4: Maak een lijstje met leuke momenten in je leven

Schrijf alles op waar jij de afgelopen jaren gelukkig van bent geworden. Dit kunnen grote maar ook kleine dingen zijn. Schrijf ook al je successen op zoals dat goede cijfer, gewonnen met de hockey, leuke vrienden. Het is belangrijk om in te zien wat er allemaal positief is zodat die de negatieve gedachten kunnen overheersen.

Tip 5: Leer om te gaan met een black-out

Weet je even helemaal niets meer op het examen? Dan heb je waarschijnlijk een black-out. Een black-out is een geheugenblokkade. Door de spanning en stress is de kennis uit je langetermijngeheugen tijdelijk niet beschikbaar. Je leest het goed, tijdelijk dus. Je kunt nu het beste even rust nemen. Neem een paar minuten pauze, adem goed in en uit en sluit je ogen of kijk naar iets anders. Als je tot rust bent gekomen ga je eerst door naar een andere vraag. Het antwoord op de vorige vraag schiet je later misschien toch te binnen.

Tip 6: Zorg voor een perspectief

Dat ene cijfer op te tentamen gaat niet je leven bepalen. Ook al zou je zakken en van school moeten er komt echt iets op je pad waar jij je op je plek zal voelen. Dat ene cijfer zegt ook helemaal niks over wie jij als persoon bent. Het is niet dat je opeens een stom persoon bent als je een onvoldoende haalt.

Tip 7: Praat er met iemand over

Als je al die angsten en stress voor je houdt kan dit juist extra spanning op leveren. Het is goed om er met iemand over te praten. Erover praten met je ouders, vrienden en/of een leraar zorgt voor een gevoel van opluchting en ze kunnen je stress een beetje wegnemen. Je zult merken dat studeren daarna veel beter gaat.

Tip 8: Beloon jezelf

Ben je eindelijk van het examen af? Dan mag je jezelf best belonen. Ga iets doen wat je leuk vindt en waar je blij van wordt, je hebt het echt verdiend!

Tip 9: Boost je zelfvertrouwen met een online examentraining

OnlineSlagen biedt verschillende online examentrainingen die jou helpen je goed voor te bereiden en wat je flink wat stress kan besparen. In een online examentraining van OnlineSlagen wordt de vereiste examenstof volledig en helder uitgelegd in geanimeerde video’s, waar je vervolgens bijpassende oefenopgaven bij kunt maken. Ook kun je eindeloos oefenen met oude eindexamens via de gratis oefentool Eindexamenbuddy, waarbij antwoorden stap voor stap worden uitgelegd. Daarnaast kun je tot het einde van de examenperiode terecht bij onze examentrainers voor vragen en extra uitleg, via een chatfunctie. Heb je de gehele training doorlopen? Dan ben je volledig voorbereid op je herexamen.

Wij hebben er alle vertrouwen in, nu jij nog!

Tip 1: Denk positief

De gedachten dat je iets niet kunt zorgt er ook voor dat je minder goed presteert. Deze negatieve gedachten moet je omzetten in positieve gedachten. Bijvoorbeeld: ik heb goed geoefend de afgelopen weken en ik ben er helemaal klaar voor. Net een voldoende is ook een voldoende.

Tip 2: Creëer een slaapritme

Ga ’s avonds op tijd naar bed en leer niet de hele nacht door. Probeer 8 uur slaap te krijgen, je bent hierdoor niet alleen uitgerust maar het is ook goed voor je hersenen want die kunnen dan optimaal werken.

Tip 3: Haal diep adem

Leer jezelf te ontspannen. Neem bewust even de tijd om op je ademhaling te letten. Is die heel hoog? Leg dan een hand op je buik en probeer daar naar toe te ademen. Doe dit een paar keer en je zult direct merken dat je een stuk ontspannender bent.

Tip 4: Maak een lijstje met leuke momenten in je leven

Schrijf alles op waar jij de afgelopen jaren gelukkig van bent geworden. Dit kunnen grote maar ook kleine dingen zijn. Schrijf ook al je successen op zoals dat goede cijfer, gewonnen met de hockey, leuke vrienden. Het is belangrijk om in te zien wat er allemaal positief is zodat die de negatieve gedachten kunnen overheersen.

Tip 5: Leer om te gaan met een black-out

Weet je even helemaal niets meer op het examen? Dan heb je waarschijnlijk een black-out. Een black-out is een geheugenblokkade. Door de spanning en stress is de kennis uit je langetermijngeheugen tijdelijk niet beschikbaar. Je leest het goed, tijdelijk dus. Je kunt nu het beste even rust nemen. Neem een paar minuten pauze, adem goed in en uit en sluit je ogen of kijk naar iets anders. Als je tot rust bent gekomen ga je eerst door naar een andere vraag. Het antwoord op de vorige vraag schiet je later misschien toch te binnen.

Tip 6: Zorg voor een perspectief

Dat ene cijfer op te tentamen gaat niet je leven bepalen. Ook al zou je zakken en van school moeten er komt echt iets op je pad waar jij je op je plek zal voelen. Dat ene cijfer zegt ook helemaal niks over wie jij als persoon bent. Het is niet dat je opeens een stom persoon bent als je een onvoldoende haalt.

Tip 7: Praat er met iemand over

Als je al die angsten en stress voor je houdt kan dit juist extra spanning op leveren. Het is goed om er met iemand over te praten. Erover praten met je ouders, vrienden en/of een leraar zorgt voor een gevoel van opluchting en ze kunnen je stress een beetje wegnemen. Je zult merken dat studeren daarna veel beter gaat.

Tip 8: Beloon jezelf

Ben je eindelijk van het examen af? Dan mag je jezelf best belonen. Ga iets doen wat je leuk vindt en waar je blij van wordt, je hebt het echt verdiend!

Tip 9: Boost je zelfvertrouwen met een online examentraining

OnlineSlagen biedt verschillende online examentrainingen die jou helpen je goed voor te bereiden en wat je flink wat stress kan besparen. In een online examentraining van OnlineSlagen wordt de vereiste examenstof volledig en helder uitgelegd in geanimeerde video’s, waar je vervolgens bijpassende oefenopgaven bij kunt maken. Ook kun je eindeloos oefenen met oude eindexamens via de gratis oefentool Eindexamenbuddy, waarbij antwoorden stap voor stap worden uitgelegd. Daarnaast kun je tot het einde van de examenperiode terecht bij onze examentrainers voor vragen en extra uitleg, via een chatfunctie. Heb je de gehele training doorlopen? Dan ben je volledig voorbereid op je herexamen.

Wij hebben er alle vertrouwen in, nu jij nog!