Meisjes vaak beter voorbereid op de eindexamens
Persbericht woensdag 1 mei 2019

Meisjes vaak beter voorbereid op de eindexamens
Persbericht woensdag 1 mei 2019

Jongens vs meisjes
Meisjes zijn over het algemeen beter voorbereid op de centrale eindexamens dan jongens. Ze beginnen eerder met leren, zijn verder met de voorbereiding en stellen sneller vragen over de stof. Dat blijkt uit dataonderzoek van OnlineSlagen, een online educatieplatform voor middelbare scholieren.
Jongens vs meisjes
Meisjes zijn over het algemeen beter voorbereid op de centrale eindexamens dan jongens. Ze beginnen eerder met leren, zijn verder met de voorbereiding en stellen sneller vragen over de stof. Dat blijkt uit dataonderzoek van OnlineSlagen, een online educatieplatform voor middelbare scholieren.
Online trainingen vooral populair bij meisjes
Onder alle scholieren die een of meerdere eindexamentrainingen volgen bij OnlineSlagen, is de verdeling 74% meisjes tegenover 26% jongens.
De vakken waar scholieren het vaakst een training voor aankopen zijn scheikunde, wiskunde A en economie. Jongens gaan eerder voor wiskunde A, terwijl meisjes vooral biologie kiezen.
Nr | Alle leerlingen | Jongens | Meisjes |
1 | Scheikunde (24,5%) | Wiskunde A (26%) | Biologie (27%) |
2 | Wiskunde A (22,5%) | Scheikunde (23%) | Scheikunde (26%) |
3 | Economie (20%) | Economie (21%) | Wiskunde A & Economie (19%) |
“Dit zijn echt de vakken waar leerlingen het meest moeite mee hebben,” vertelt Nick Ewbank, oprichter van OnlineSlagen. “We zien dat leerlingen hier ook de meeste vragen over stellen in de chat. Vooral scheikunde blijkt lastig, daar krijgen we het vaakst vragen over.”
Online trainingen vooral populair bij meisjes
Onder alle scholieren die een of meerdere eindexamentrainingen volgen bij OnlineSlagen, is de verdeling 74% meisjes tegenover 26% jongens.
De vakken waar scholieren het vaakst een training voor aankopen zijn scheikunde, wiskunde A en economie. Jongens gaan eerder voor wiskunde A, terwijl meisjes vooral biologie kiezen.
Nr | Alle leerlingen | Jongens | Meisjes |
1 | Scheikunde (24,5%) | Wiskunde A (26%) | Biologie (27%) |
2 | Wiskunde A (22,5%) | Scheikunde (23%) | Scheikunde (26%) |
3 | Economie (20%) | Economie (21%) | Wiskunde A & Economie (19%) |
“Dit zijn echt de vakken waar leerlingen het meest moeite mee hebben,” vertelt Nick Ewbank, oprichter van OnlineSlagen. “We zien dat leerlingen hier ook de meeste vragen over stellen in de chat. Vooral scheikunde blijkt lastig, daar krijgen we het vaakst vragen over.”
Meisjes verder met voorbereiding
Naast dat meisjes vaker een online training gebruiken ter voorbereiding, lijken ze ook actiever te leren. Zo stelt 27% van de meisjes vragen tegenover 19% van de jongens.
Daarnaast beginnen jongens pas later met oefenen en ze oefenen in het begin ook minder. Vier weken voor de examens zien we dat meisjes gemiddeld 23% verder zijn met een training dan jongens. Een week voor de examens is dit verschil nog maar 5%. Jongens maken dus wel een inhaalslag.
Meisjes verder met voorbereiding
Naast dat meisjes vaker een online training gebruiken ter voorbereiding, lijken ze ook actiever te leren. Zo stelt 27% van de meisjes vragen tegenover 19% van de jongens.
Daarnaast beginnen jongens pas later met oefenen en ze oefenen in het begin ook minder. Vier weken voor de examens zien we dat meisjes gemiddeld 23% verder zijn met een training dan jongens. Een week voor de examens is dit verschil nog maar 5%. Jongens maken dus wel een inhaalslag.
Zelftoesting
In de online leeromgeving kunnen leerlingen zichzelf testen door toetsen te maken. Meisjes scoren beduidend beter op de zelftoetsen. Gemiddeld halen ze een 9,1, terwijl jongens gemiddeld een 8,4 scoren.
Zelftoesting
In de online leeromgeving kunnen leerlingen zichzelf testen door toetsen te maken. Meisjes scoren beduidend beter op de zelftoetsen. Gemiddeld halen ze een 9,1, terwijl jongens gemiddeld een 8,4 scoren.
Goede voorbereiding
”Een goede voorbereiding is het halve werk,” vertelt Ewbank. “Dat zien we ook terug in onze leeromgeving. Leerlingen die meer vragen stellen en meer oefenen, scoren hoger op onze toetsen. Dit geldt voor zowel jongens als meisjes.
“Het is ons doel om examentrainingen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen, maar uiteindelijk moet de leerling zelf studeren,” vervolgt Ewbank. “Daarom stimuleren we iedereen ook actief om zoveel mogelijk te blijven oefenen en vragen te stellen!”
Goede voorbereiding
”Een goede voorbereiding is het halve werk,” vertelt Ewbank. “Dat zien we ook terug in onze leeromgeving. Leerlingen die meer vragen stellen en meer oefenen, scoren hoger op onze toetsen. Dit geldt voor zowel jongens als meisjes.
“Het is ons doel om examentrainingen van hoge kwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen, maar uiteindelijk moet de leerling zelf studeren,” vervolgt Ewbank. “Daarom stimuleren we iedereen ook actief om zoveel mogelijk te blijven oefenen en vragen te stellen!”