Het profielwerkstuk kan door zijn omvang best overweldigend zijn. Hoe maak je een profielwerkstuk? Hoe begin je? Voor een beetje houvast hebben we dit stappenplan voor je opgesteld.
Het profielwerkstuk kan door zijn omvang best overweldigend zijn. Hoe maak je een profielwerkstuk? Hoe begin je? Voor een beetje houvast hebben we dit stappenplan voor je opgesteld.
Het profielwerkstuk bestaat globaal gezien uit vier fasen:
Begin altijd met het lezen van de opdracht. Zo weet je precies wat je te wachten staat en wat er van je verwacht wordt.
Ook kun je een aantal voorbeelden van profielwerkstukken bekijken, zodat je een beter beeld krijgt over wat het profielwerkstuk nu precies is.
Het is tijd om wat keuzes te maken! Naar welk onderwerp / over welk vak ga je onderzoek doen? Wie worden je teamgenoten en wie wordt je begeleider? Op welke volgorde je deze keuzes maakt is aan jou.
Vind je het bijvoorbeeld heel erg belangrijk om in een groepje te zitten met bepaalde mensen? Dan is dat de eerste keuze die je maakt en ga je vervolgens met hen overleggen over het onderwerp/vak.
Maar het is ook aan te raden om een leuk onderwerp een prioriteit te maken. Je gaat veel tijd steken in het profielwerkstuk en als het onderwerp je niet interesseert gaat het erg zwaar worden. Kijk dus waar je interesse ligt en vorm een groepje met mensen die ook enthousiast zijn over dit onderwerp.
Inspiratie nodig voor het onderwerp? Radboud Universiteit zet een groot aantal thema’s en onderwerpen op een rij.
Misschien heb je na het kiezen van je onderwerp al een duidelijk beeld over dit onderwerp en de vragen die jij met jouw onderzoek wilt gaan beantwoorden. Of misschien weet je het onderwerp wel, maar is het nog onduidelijk wat je precies wilt onderzoeken.
In beide gevallen is het goed om je globaal in te lezen in het onderwerp. Lees recente onderzoeken naar jouw onderwerp en ga op zoek naar de nog onbeantwoorde vraagstukken.
Op basis hiervan kun je de hoofdvraag, oftewel de onderzoeksvraag, formuleren.
Een goede hoofdvraag is een open vraag, dus géén vraag die je met “ja” of “nee” beantwoorden. Ook is hij SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Je onderzoeksvraag is niet te smal (dan ben je te snel klaar) en niet te breed (dan heb je niet genoeg tijd). De breedte van je onderzoeksvraag kun je aanpassen door de vraag verder of minder ver af te bakenen.
De deelvragen zijn als het ware de tussenstappen om tot het antwoord op je hoofdvraag te komen. Iedere deelvraag belicht een ander onderdeel van de hoofdvraag.
Een goede deelvraag voldoet aan dezelfde eisen als een goede hoofdvraag, maar is wel specifieker en daardoor makkelijker / sneller te beantwoorden.
Om tot de antwoorden op je hoofdvraag en deelvragen te komen, ga je het internet flink afstruinen voor relevante en betrouwbare informatie.
Voordat je dat daadwerkelijk gaat doen is het handig om alvast een lijst te maken met relevante zoekwoorden. Denk hierbij ook aan de Engelse vertalingen en synoniemen van woorden.
Je hebt je goed voorbereid. Je weet wat je wilt weten en waar je naar moet zoeken. Het is tijd om je onderzoek uit te voeren en informatie te verzamelen!
Zoekstrategieën
Betrouwbare informatie?
Het internet is een fantastische plek, waar je alle informatie die er bestaat kunt vinden. Dus ook informatie die misschien niet helemaal klopt. Let altijd goed op of de bron van je informatie betrouwbaar is.
Houd goed bij welke bronnen je gebruikt, dit scheelt je veel werk aan het einde van de rit.
Als het goed is heb je nu een heleboel informatie verzameld. Het is tijd om deze informatie op een hoop te gooien en te kijken hoe deze met elkaar in verband staan en hoe de informatie je hoofdvraag en deelvragen beantwoordt.
Probeer de informatie in verschillende categorieën te verdelen, bijvoorbeeld per deelvraag.
Het is tijd om je informatie te verwerken tot een mooi verslag!
Hoewel het goed is om rekening te houden met de juiste opbouw en welke onderdelen er allemaal in het verslag moeten, is het ook fijn om in deze fase nog redelijk vrij te schrijven. Denk niet te veel na en schrijf gewoon op wat er in je hoofd zit. Later kun je dit dan perfectioneren waar nodig.
Pak de instructie voor het profielwerkstuk er nog eens bij en ga stap voor stap na of jouw profielwerkstuk aan alle eisen voldoet. Zijn alle vragen beantwoord? Is het lettertype zoals gevraagd? Zijn de bronnen (op de juiste manier) vermeld? Mag je de gekozen afbeeldingen wel gebruiken rekening houdend met auteursrechten?
Is je profielwerkstuk helemaal af? Laat het netjes inbinden voor een professionele uitstraling (wordt gewaardeerd door je docenten!).
Je bent minimaal 80 uur verder en een heleboel wijzer. Hopelijk vond je het een leuk en leerzaam proces.
Evalueer samen met je groepje hoe het is gegaan. Wat ging goed? Waar ben je tegenaan gelopen? Wat zou je een volgende keer anders doen? Zo haal jij alles uit je profielwerkstuk en kun je de opgedane kennis meenemen naar je vervolgstudie.
Het profielwerkstuk bestaat globaal gezien uit vier fasen:
Begin altijd met het lezen van de opdracht. Zo weet je precies wat je te wachten staat en wat er van je verwacht wordt.
Ook kun je een aantal voorbeelden van profielwerkstukken bekijken, zodat je een beter beeld krijgt over wat het profielwerkstuk nu precies is.
Het is tijd om wat keuzes te maken! Naar welk onderwerp / over welk vak ga je onderzoek doen? Wie worden je teamgenoten en wie wordt je begeleider? Op welke volgorde je deze keuzes maakt is aan jou.
Vind je het bijvoorbeeld heel erg belangrijk om in een groepje te zitten met bepaalde mensen? Dan is dat de eerste keuze die je maakt en ga je vervolgens met hen overleggen over het onderwerp/vak.
Maar het is ook aan te raden om een leuk onderwerp een prioriteit te maken. Je gaat veel tijd steken in het profielwerkstuk en als het onderwerp je niet interesseert gaat het erg zwaar worden. Kijk dus waar je interesse ligt en vorm een groepje met mensen die ook enthousiast zijn over dit onderwerp.
Inspiratie nodig voor het onderwerp? Radboud Universiteit zet een groot aantal thema’s en onderwerpen op een rij.
Misschien heb je na het kiezen van je onderwerp al een duidelijk beeld over dit onderwerp en de vragen die jij met jouw onderzoek wilt gaan beantwoorden. Of misschien weet je het onderwerp wel, maar is het nog onduidelijk wat je precies wilt onderzoeken.
In beide gevallen is het goed om je globaal in te lezen in het onderwerp. Lees recente onderzoeken naar jouw onderwerp en ga op zoek naar de nog onbeantwoorde vraagstukken.
Op basis hiervan kun je de hoofdvraag, oftewel de onderzoeksvraag, formuleren.
Een goede hoofdvraag is een open vraag, dus géén vraag die je met “ja” of “nee” beantwoorden. Ook is hij SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Je onderzoeksvraag is niet te smal (dan ben je te snel klaar) en niet te breed (dan heb je niet genoeg tijd). De breedte van je onderzoeksvraag kun je aanpassen door de vraag verder of minder ver af te bakenen.
De deelvragen zijn als het ware de tussenstappen om tot het antwoord op je hoofdvraag te komen. Iedere deelvraag belicht een ander onderdeel van de hoofdvraag.
Een goede deelvraag voldoet aan dezelfde eisen als een goede hoofdvraag, maar is wel specifieker en daardoor makkelijker / sneller te beantwoorden.
Om tot de antwoorden op je hoofdvraag en deelvragen te komen, ga je het internet flink afstruinen voor relevante en betrouwbare informatie.
Voordat je dat daadwerkelijk gaat doen is het handig om alvast een lijst te maken met relevante zoekwoorden. Denk hierbij ook aan de Engelse vertalingen en synoniemen van woorden.
Je hebt je goed voorbereid. Je weet wat je wilt weten en waar je naar moet zoeken. Het is tijd om je onderzoek uit te voeren en informatie te verzamelen!
Zoekstrategieën
Betrouwbare informatie?
Het internet is een fantastische plek, waar je alle informatie die er bestaat kunt vinden. Dus ook informatie die misschien niet helemaal klopt. Let altijd goed op of de bron van je informatie betrouwbaar is.
Houd goed bij welke bronnen je gebruikt, dit scheelt je veel werk aan het einde van de rit.
Als het goed is heb je nu een heleboel informatie verzameld. Het is tijd om deze informatie op een hoop te gooien en te kijken hoe deze met elkaar in verband staan en hoe de informatie je hoofdvraag en deelvragen beantwoordt.
Probeer de informatie in verschillende categorieën te verdelen, bijvoorbeeld per deelvraag.
Het is tijd om je informatie te verwerken tot een mooi verslag!
Hoewel het goed is om rekening te houden met de juiste opbouw en welke onderdelen er allemaal in het verslag moeten, is het ook fijn om in deze fase nog redelijk vrij te schrijven. Denk niet te veel na en schrijf gewoon op wat er in je hoofd zit. Later kun je dit dan perfectioneren waar nodig.
Pak de instructie voor het profielwerkstuk er nog eens bij en ga stap voor stap na of jouw profielwerkstuk aan alle eisen voldoet. Zijn alle vragen beantwoord? Is het lettertype zoals gevraagd? Zijn de bronnen (op de juiste manier) vermeld? Mag je de gekozen afbeeldingen wel gebruiken rekening houdend met auteursrechten?
Is je profielwerkstuk helemaal af? Laat het netjes inbinden voor een professionele uitstraling (wordt gewaardeerd door je docenten!).
Je bent minimaal 80 uur verder en een heleboel wijzer. Hopelijk vond je het een leuk en leerzaam proces.
Evalueer samen met je groepje hoe het is gegaan. Wat ging goed? Waar ben je tegenaan gelopen? Wat zou je een volgende keer anders doen? Zo haal jij alles uit je profielwerkstuk en kun je de opgedane kennis meenemen naar je vervolgstudie.
In het schooljaar 2020-2021 werkten zo’n 250 examenleerlingen van het Hoeksch Lyceum met de online examentrainingen van OnlineSlagen. Zij gaven ons gemiddeld een 8,3!
Ook in 2021-2022 gaan weer zo’n 218 examenleerlingen aan de slag met onze trainingen.
“Goed georganiseerd, altijd bereikbaar, snelle hulpverlening bij problemen, heel fijn samenwerken.
OnlineSlagen is een handig hulpmiddel voor leerlingen om zich voor te bereiden op het centraal examen én de schoolexamens. Uitgebreide mogelijkheden voor de leerling om oefenvragen te maken, uitlegvideo’s te bekijken en nu dus ook samenvattingen uit te printen.
OnlineSlagen luistert goed naar de markt en verwerkt feedback in zijn product.
Wij zijn blij met de samenwerking en zien in het product een toegevoegde waarde in de voorbereidingen naar de toetsen van het SE en CE.”
– Peter Legierse (Teamleider havo)
“Het is fijn om met OnlineSlagen aan de slag te gaan omdat dit het leren minder saai maakt. Dit komt door de verschillende mogelijkheden van OnlineSlagen.”
– S.W. (havo | Aardrijkskunde, Biologie, Wiskunde A, Scheikunde)