3 mei 2021
Domino’s zet zich in tegen de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs door online examentrainingen voor alle vakken aan hun werknemers te bieden. Inmiddels zijn ruim 50 Dominoids gestart met het volgen van deze trainingen via OnlineSlagen.
Uit cijfers van het CBS (2020) blijkt dat de kansenongelijkheid is toegenomen. Volgens de onderwijsinspectie is dit onder andere te wijten aan het feit dat er steeds meer geld omgaat in het zogenoemde schaduwonderwijs*. Dit houdt in dat vooral leerlingen van hoogopgeleide ouders die over financiële middelen beschikken, hier gebruik van kunnen maken. Het langdurige thuisonderwijs tijdens de lockdown heeft de kansenongelijkheid nog verder vergroot. Zo beschikken leerlingen uit een gezin met een lagere socio-demografische achtergrond over een minder goede werkplek en geeft 37% van deze ouders aan zich niet goed in staat te voelen om hulp aan hun kind te bieden. Bij hoogopgeleide ouders (afgeronde hbo- of wo-opleiding is dit percentage slechts 20% (Bol, 2020).
*Onder schaduwonderwijs vallen alle activiteiten die leerlingen na schooltijd op eigen kosten volgen ter verbetering van de schoolprestaties, zoals bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen.
Nick Ewbank, directeur van OnlineSlagen, wil aanvullend onderwijs daarom toegankelijk maken voor iedereen. Hij vertelt: “OnlineSlagen ontwikkelt kwalitatief en betaalbaar aanvullend onderwijs, zoals online examentrainingen. We krijgen hierbij steeds meer steun van scholen en maatschappelijk gemotiveerde bedrijven zoals Domino’s. Belangrijk dat we dit samen doen.”
Misja Vroom, CEO Domino’s Nederland: “We vinden het belangrijk dat iedereen dezelfde kansen krijgt en dat begint bij het behalen van je middelbareschooldiploma. Juist in deze tijd, waarin er veel van jongeren wordt gevraagd, vinden we het belangrijk om onze medewerkers die in hun eindexamenjaar zitten te helpen”.
3 mei 2021
Domino’s zet zich in tegen de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs door online examentrainingen voor alle vakken aan hun werknemers te bieden. Inmiddels zijn ruim 50 Dominoids gestart met het volgen van deze trainingen via OnlineSlagen.
Uit cijfers van het CBS (2020) blijkt dat de kansenongelijkheid is toegenomen. Volgens de onderwijsinspectie is dit onder andere te wijten aan het feit dat er steeds meer geld omgaat in het zogenoemde schaduwonderwijs*. Dit houdt in dat vooral leerlingen van hoogopgeleide ouders die over financiële middelen beschikken, hier gebruik van kunnen maken. Het langdurige thuisonderwijs tijdens de lockdown heeft de kansenongelijkheid nog verder vergroot. Zo beschikken leerlingen uit een gezin met een lagere socio-demografische achtergrond over een minder goede werkplek en geeft 37% van deze ouders aan zich niet goed in staat te voelen om hulp aan hun kind te bieden. Bij hoogopgeleide ouders (afgeronde hbo- of wo-opleiding is dit percentage slechts 20% (Bol, 2020).
*Onder schaduwonderwijs vallen alle activiteiten die leerlingen na schooltijd op eigen kosten volgen ter verbetering van de schoolprestaties, zoals bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen.
Nick Ewbank, directeur van OnlineSlagen, wil aanvullend onderwijs daarom toegankelijk maken voor iedereen. Hij vertelt: “OnlineSlagen ontwikkelt kwalitatief en betaalbaar aanvullend onderwijs, zoals online examentrainingen. We krijgen hierbij steeds meer steun van scholen en maatschappelijk gemotiveerde bedrijven zoals Domino’s. Belangrijk dat we dit samen doen.”
Misja Vroom, CEO Domino’s Nederland: “We vinden het belangrijk dat iedereen dezelfde kansen krijgt en dat begint bij het behalen van je middelbareschooldiploma. Juist in deze tijd, waarin er veel van jongeren wordt gevraagd, vinden we het belangrijk om onze medewerkers die in hun eindexamenjaar zitten te helpen”.
In het schooljaar 2020-2021 werkten zo’n 250 examenleerlingen van het Hoeksch Lyceum met de online examentrainingen van OnlineSlagen. Zij gaven ons gemiddeld een 8,3!
Ook in 2021-2022 gaan weer zo’n 218 examenleerlingen aan de slag met onze trainingen.
“Goed georganiseerd, altijd bereikbaar, snelle hulpverlening bij problemen, heel fijn samenwerken.
OnlineSlagen is een handig hulpmiddel voor leerlingen om zich voor te bereiden op het centraal examen én de schoolexamens. Uitgebreide mogelijkheden voor de leerling om oefenvragen te maken, uitlegvideo’s te bekijken en nu dus ook samenvattingen uit te printen.
OnlineSlagen luistert goed naar de markt en verwerkt feedback in zijn product.
Wij zijn blij met de samenwerking en zien in het product een toegevoegde waarde in de voorbereidingen naar de toetsen van het SE en CE.”
– Peter Legierse (Teamleider havo)
“Het is fijn om met OnlineSlagen aan de slag te gaan omdat dit het leren minder saai maakt. Dit komt door de verschillende mogelijkheden van OnlineSlagen.”
– S.W. (havo | Aardrijkskunde, Biologie, Wiskunde A, Scheikunde)