Domino’s voor kansengelijkheid onderwijs

Schaduw- en thuisonderwijs tijdens lockdown belangrijkste oorzaken kansenongelijkheid

Domino’s voor kansengelijkheid onderwijs

Schaduw- en thuisonderwijs tijdens lockdown belangrijkste oorzaken kansenongelijkheid

3 mei 2021

Domino’s zet  zich in tegen de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs door online examentrainingen voor alle vakken aan hun werknemers te bieden. Inmiddels zijn ruim 50 Dominoids gestart met het volgen van deze trainingen via OnlineSlagen.

Schaduw- en thuisonderwijs belangrijkste oorzaken kansenongelijkheid

Uit cijfers van het CBS (2020)  blijkt dat de kansenongelijkheid is toegenomen. Volgens de onderwijsinspectie is dit onder andere te wijten aan het feit dat er steeds meer geld omgaat in het zogenoemde schaduwonderwijs*. Dit houdt in dat vooral leerlingen van hoogopgeleide ouders die over financiële middelen beschikken, hier gebruik van kunnen maken. Het langdurige thuisonderwijs tijdens de lockdown heeft de kansenongelijkheid nog verder vergroot. Zo beschikken leerlingen uit een gezin met een lagere socio-demografische achtergrond over een minder goede werkplek en geeft 37% van deze ouders aan zich niet goed in staat te voelen om hulp aan hun kind te bieden. Bij hoogopgeleide ouders (afgeronde hbo- of wo-opleiding is dit percentage slechts 20% (Bol, 2020).

*Onder schaduwonderwijs vallen alle activiteiten die leerlingen na schooltijd op eigen kosten volgen ter verbetering van de schoolprestaties, zoals bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen.

Aanvullend onderwijs toegankelijk maken voor iedereen

Nick Ewbank, directeur van OnlineSlagen, wil aanvullend onderwijs daarom toegankelijk maken voor iedereen. Hij vertelt: “OnlineSlagen ontwikkelt kwalitatief en betaalbaar aanvullend onderwijs, zoals online examentrainingen. We krijgen hierbij steeds meer steun van scholen en maatschappelijk gemotiveerde bedrijven zoals Domino’s. Belangrijk dat we dit samen doen.” 

Misja Vroom, CEO Domino’s Nederland: “We vinden het belangrijk dat iedereen dezelfde kansen krijgt en dat begint bij het behalen van je middelbareschooldiploma. Juist in deze tijd, waarin er veel van jongeren wordt gevraagd, vinden we het belangrijk om onze medewerkers die in hun eindexamenjaar zitten te helpen”. 

Extra cijfers

  • Het gebruik van aanvullend onderwijs is toegenomen. De jaarlijkse huishouduitgaven aan aanvullend onderwijs zijn gestegen van 26 miljoen euro in 1995, naar 284 miljoen in 2018 (CBS, 2020).
  • 70% van de universitair opgeleide ouders geven aan hun kind vaak tot heel vaak te helpen bij het thuisonderwijs. Onder ouders die enkel het basis- of voortgezet onderwijs hebben doorlopen is dit 50%.
  • Onderzoekers van de Radboud Universiteit, e-Loo, de VO-raad en KBA Nijmegen tonen aan dat 26,8% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs tijdens de eerste lockdown niet over een goede thuiswerkplek beschikte. Met name in het vmbo en het praktijkonderwijs was dit het geval (31%).

3 mei 2021

Domino’s zet  zich in tegen de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs door online examentrainingen voor alle vakken aan hun werknemers te bieden. Inmiddels zijn ruim 50 Dominoids gestart met het volgen van deze trainingen via OnlineSlagen.

Schaduw- en thuisonderwijs belangrijkste oorzaken kansenongelijkheid

Uit cijfers van het CBS (2020)  blijkt dat de kansenongelijkheid is toegenomen. Volgens de onderwijsinspectie is dit onder andere te wijten aan het feit dat er steeds meer geld omgaat in het zogenoemde schaduwonderwijs*. Dit houdt in dat vooral leerlingen van hoogopgeleide ouders die over financiële middelen beschikken, hier gebruik van kunnen maken. Het langdurige thuisonderwijs tijdens de lockdown heeft de kansenongelijkheid nog verder vergroot. Zo beschikken leerlingen uit een gezin met een lagere socio-demografische achtergrond over een minder goede werkplek en geeft 37% van deze ouders aan zich niet goed in staat te voelen om hulp aan hun kind te bieden. Bij hoogopgeleide ouders (afgeronde hbo- of wo-opleiding is dit percentage slechts 20% (Bol, 2020).

*Onder schaduwonderwijs vallen alle activiteiten die leerlingen na schooltijd op eigen kosten volgen ter verbetering van de schoolprestaties, zoals bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen.

Aanvullend onderwijs toegankelijk maken voor iedereen

Nick Ewbank, directeur van OnlineSlagen, wil aanvullend onderwijs daarom toegankelijk maken voor iedereen. Hij vertelt: “OnlineSlagen ontwikkelt kwalitatief en betaalbaar aanvullend onderwijs, zoals online examentrainingen. We krijgen hierbij steeds meer steun van scholen en maatschappelijk gemotiveerde bedrijven zoals Domino’s. Belangrijk dat we dit samen doen.” 

Misja Vroom, CEO Domino’s Nederland: “We vinden het belangrijk dat iedereen dezelfde kansen krijgt en dat begint bij het behalen van je middelbareschooldiploma. Juist in deze tijd, waarin er veel van jongeren wordt gevraagd, vinden we het belangrijk om onze medewerkers die in hun eindexamenjaar zitten te helpen”. 

Extra cijfers

  • Het gebruik van aanvullend onderwijs is toegenomen. De jaarlijkse huishouduitgaven aan aanvullend onderwijs zijn gestegen van 26 miljoen euro in 1995, naar 284 miljoen in 2018 (CBS, 2020).
  • 70% van de universitair opgeleide ouders geven aan hun kind vaak tot heel vaak te helpen bij het thuisonderwijs. Onder ouders die enkel het basis- of voortgezet onderwijs hebben doorlopen is dit 50%.
  • Onderzoekers van de Radboud Universiteit, e-Loo, de VO-raad en KBA Nijmegen tonen aan dat 26,8% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs tijdens de eerste lockdown niet over een goede thuiswerkplek beschikte. Met name in het vmbo en het praktijkonderwijs was dit het geval (31%).